fietsen-schotland.reismee.nl

Dag 12 Oban-Inveraray

Dag 12 Oban –Inveraray
Vandaag vertrokken we met regenbroeken aan niet omdat het regende maar ze zitten zo lekker.
Dit is natuurlijk onzin het regende niet hard maar op de radar zag het er naar uit dat het voorlopig niet droog zou worden.
De eerste 20 Km zijn de zelfde als de laatste 20 Km van dag 10 een andere rustige weg is er gewoon niet.
Gelukkig had ik al foto’s gemaakt van dit stuk dus we konden lekker door fietsen.
Twee andere fietsers ook in regenkleding gingen dezelfde kant op ze reden steeds een stuk uit elkaar dus weinig gesproken.
Als het regent worden de klimmen niet minder dus dat was zweten in de regenkleding onderweg, nog wel een schoon t shirt aan gedaan want dat was wel nodig,
De enige weg naar Inveraray is een drukke autoweg slecht zicht en regen toch maar even de gesponsorde veiligheid hesjes maar aangedaan waarvoor nog dank.
Onderweg was nog een informatie centrum over de waterkracht centrale Cruashan reservoir waar we langs fietseten.
Mooie video gezien over de centrale indrukwekkend als er weinig energie nodig is pompen ze water in het reservoir en als er veel nodig is loopt het leeg en wekken ze elektriciteit op.
De lunch gebruikten we in een bushokje lekker droog en even rusten want het was wel vermoeiend en geconcentreerd rijden .
Af en toe nog eens gestopt om de benen te strekken maar verder was er niet veel te zien in de regen en de bergen in de mist.
Om 16:00 komen we aan in Inveraray en wat denk droog nadat we klaar waren met alles natte spullen uithangen en douchen scheen de zon volop meteen naar buiten om het stadje te bekijken toch nog wat leuke foto’s kunnen maken ziet er meteen vriendelijker uit .
De gastvrouw moest plotseling weg maar ze had alles geregeld we konden naar binnen en overal gebruik van maken dus vandaag ons eigen potje gekookt.
Nog even over het geld Engelse ponden en Schotse ponden beide evenveel waard maar totaal verschillend en in het Engelse gedeelte nemen ze vaak geen Schotse ponden aan dus dat is even opletten.
Met de munten kom je er helemaal niet meer uit vaak staat de waarde er niet op en is het nu Engels of Schots munt ik laat ze het zelf uitzoeken leg wat neer en ik hoor het wel.
Morgen en volgende week schijnt het warm te worden net als in Nederland we gaan het beleven.

Gereden: 64 natte kilometers.

Dag 11 Oban rustdag

Dag 11 Oban een rustdag.

Beetje uitgeslapen want we wilde de stad eens gaan bekijken, met als gevolg om 11:00 waren we al aan het Whisky proeven.
Als de Whisky wordt geschreven zonder e komt het uit Schotland of Canada Is het geschreven met e Whiskey Iers of Amerikaans.
Ik wilde graag een rondleiding in The Oban Distillery kleinste Whisky stokerij van Schotland hij dateert uit 1780.
Bij de ticketbalie aangekomen konden we met de tweede tour mee van de dag even een kwartiertje de expositie bekeken en toen de rondleiding heel erg leuk en het proeven hoort er natuurlijk ook bij.
Ik had geluk want Mar is er niet gek op dus ik kon genieten van 4 glaasjes 2 glazen mochten we meenemen als aandenken, een klein flesje gekocht in de winkel, want op de fiets kan je niet teveel meenemen en dat is maar goed ook.
Veel winkels bekeken en rustig rond gelopen een broodje krab gehaald bij klein tentje heel erg bekend hadden we gehoord met heerlijke vis gerechten en het was er erg druk.

We hebben ook nog geen kerk bezocht onderweg waren ze allemaal dicht dus vandaag was de kans, de kerk was heel sober geen muurschilderingen of mooie glas in lood ramen wel gelegenheid om een kaarsje aan te steken dat hebben we dan ook gedaan.
Het gerucht doet hier de ronde dat de veerdiensten gaan staken Vrijdag en Zaterdag de dag dat de schoolvakanties gaan beginnen hier in Schotland.
Voor mensen die hun vakanties hebben gepland net als ons kan het nog vervelend worden gelukkig gaan wij zaterdag nog met een kleine veerdienst die niet staken.
We zouden met omrijden ook nog ons overnachting plek kunnen bereiken maar ik hoop dat hij vaart.
Verder een rustige dag gehad morgen gaan we weer verder naar Inverraray.

Dag 10 Kilmartin-Oban

De lucht was grijs geen regen en wind, hoewel de voorspellingen veel erger waren.
Hier hebben ze ook weermannen die er wel eens naast zitten gelukkig maar.
Kijken naar de lucht is meestal nog het beste en dat doen we dan maar ook.
We zaten pas om 9:30 op de fiets we zaten zo lekker te kletsen met de gastvrouw,
wij waren de enige gasten ze had alle tijd ze maakte een heerlijk ontbijt met alles wat ze in huis had.
Het was een zware dag veel steile klimmen het kleine voortandwiel en de grote achter zijn vandaag goed gebruikt hoewel de andere ook niet vergeten zijn.

Nu eens wat anders waar ik nog niks over verteld heb de Midges kleine irritante vliegjes.
Met veel wind of regen zie je ze niet nou ja dan voel je ze niet.
Hij is kleiner als een fruitvlieg dit is meer een huidvlieg voordat ze op je huid zitten steken ze al.
Als je op de wind staat geen last maar op een luwe plek komt de hele familie op bezoek en vallen aan als kamikaze piloten we zagen zelfs een mevrouw in de tuin werken met een imkerkap.
We hebben wel junglespray mee en dat helpt wel enigszins, remedie blijven fietsen en als je stopt blijven lopen in Schotland ben je altijd in beweging.
Om 11:00 uur moest er toch wel een regenjas aan maar na een half uur kon het weer uit.
De klimmen waar zo stijl dat we regelmatig moesten afstappen om toch de top te kunnen bereiken
de snelheid zat er ook niet in deze morgen 4 uur gefietst 30 Km afgelegd.
Maar de uitzichten zijn geweldig dat maakt alles weer goed.
Zo komen we ook langs een winkeltje geen huis in de buurt wel een winkeltje het zag er zo schattig uit dus even kijken.

Het was een bar, winkel, postkantoor en het plaatselijke tuincentrum geweldig.
En ik moet dan altijd wat kopen dit is zo leuk je kijkt je ogen uit en altijd oudere vrouwtjes die de tent runnen geweldig ik denk dat Ahold geen interesse heeft.
Om drie uur kon de regenjas weer aan en hij bleef aan tot Oban voordeel geen midges meer.
De route ging ook nog door een mooi dal met loslopende schapen en schotse hooglanders die hard voor ons uit liepen.

Zelfs een hert op de weg, weer een hoop gezien vandaag een fietsende tegenligger riep nog een fijne reis jullie komen zeker uit Nederland.
We hebben morgen een rustdag is wel nodig na 9 dagen fietsen.
Gereden: 67 Km.

Dag 9 Tarbert-Kilmartin

Een strak blauwe lucht met hier en daar een wolkje, ja we zijn nog steeds in Schotland.
Al die verhalen over regen tot nu toe alles prima (morgen schijnt het minder te worden).
We gaan vandaag naar Kilmartin en als we de reisbeschrijving lezen een mooie tocht met een paar flinke klimmen.
Ze maken ons niet meer gek met een klimmetje, eerst even langs de super want in de reisbeschrijving staat ook dat er onderweg niks te halen is.
We komen weer ogen te kort goed dat er geen foto rolletjes meer zijn anders was het een dure hobby geworden, het is echt schitterend als je 10 meter verder rijd is het weer anders echt wat een mooi landschap.
We fietsen vandaag over een weg waar maar een auto op kan om de 100 mtr is er een passeer vak komt er een tegenligger de eerste die bij een vak is stopt bij het passeren steek je je hand op.
Komt er een auto achter je stop je in dat vak en de auto passeert vracht wagens geven nog een seintje met hun knipperlichten om te bedanken allemaal heel gemoedelijk.
Tijdens een klim komt er een auto tegemoet met 2 zwaaiende mensen het was een echtpaar dat we ontmoet hebben op de ferry naar Kintyre dus even gestopt en ervaringen uitgewisseld heel erg leuk.
We gaan ook over een prive pad van 6 Km dat ziet er iets anders uit al de normale weg zeg maar een boeren pad met in het midden gras of stenen.
En op bepaalde stukken zo stijl dat er geduwd moet worden ik heb Mar nog moeten helpen met naar boven duwen zo stijl was het.
En ben je boven op 140 Mtr dan moet je ook weer naar beneden je moet zo op de weg letten dat je niet om je heen kan kijken dus regelmatig stoppen om te kijken want we willen niks missen.
Om 11:00 uur maar even een bakkie gedaan en de kettingen een spray olie want die hebben al veel werk gedaan, en moeten ook nog veel doen.
Verder loopt de tocht voorspoedig nou ja ik ben vergeten te vermelden dat ik gevallen ben met een klim op dat prive pad dus langzaam gelukkig ik kom met mijn voorwiel in het midden stuk en raak mijn balans kwijt en daar lag ik verder geen letsel hoor.
Kilmartin staat bekent om zijn neolithische begraafplaats verdere uitlek klik HIER.
In Kilmartin aangekomen melden we ons in bij het overnachting adres zijn we bij de verkeerde
maar ze verkochten wel bier nou doet u ons maar een biertje dan ze verwees ons naar het juiste adres belde nog even dat we er aankwamen dus alles was weer geregeld we eten daar wel vanavond de malt whisky is in de aanbieding zal mij benieuwen.
Morgen weer een dag dan gaan we naar Oban moet heel mooi wezen ook met regen.

Gereden 87 Km.

Dag 8 Kilwining-Tarbert

Dag 8 Kilwinning-Tarbert

In the morning begin ik ook in het Engels sorry.
De morgen begon met een lucht half blauw en half met wolken en een aardig windje.
We moesten vroeg weg om de ferry te halen naar het eiland Arran.
Dus 8:30 uur op de fiets de route hadden we gisteren al gefietst dus moest dat geen problemen geven.
Tickets gehaald en in de rij gaan staan bij de fietsers die gaan als laatste,
Er waren nog meer mensen die op de fiets naar Arran gingen, 4 Schotten op de fiets zij deden eiland hoppen en kamperen alle 4 een karretje achter de fiets en zoals het hoort op vakantie in korte broek.
Je kon zien dat ze net waren begonnen want ze hadden spier witte benen.
Even een praatje gemaakt en toen de boot in de overtocht was 1 uur.
We hebben heerlijk op het dek gezeten uit de wind en in de zon ja ja deze scheen uitbundig.
De 4 Schotten namen de korte weg naar Lochranza 24 Km maar met hoge klimmen.
Wij nemen de route van 66 Km naar Lochranza ook met aardige klimmen maar meer om te zien leek ons.
En dat was ook zo mooie vergezichten heldere zee mooi struiken in bloei de Meidoorn en de Rhododendron.
Gezeten op een bankje komen er 2 jongens aan lopen met rugzakken zo te zien bekaf kom er maar bijzitten wij schuiven wel op het bleken Belgen die het eiland Arran aan het ronden waren over speciale uitgezette wandelpaden.
De ferry die naar het schiereiland Kintyre (BZN had er nog een liedje over dacht ik) gaat zou om 17:00 vertrekken we moesten nog even door trappen om dat te halen.
De volgende zou om 19:00 gaan dat is nou weer te gek op de ferry moest je afrekenen vertelde ze maar er kwam niemand naar ons toe dus wij naar boven om van uitzicht te genieten.
Maar daar kwam de man ons toch zoeken we hadden naar de ticket office moeten komen om te betalen niet opgevallen betaald en alles was weer geregeld.
Op weg naar Tarbert ook weer klimmen en dalen om 19:00 komen we aan bij het hotel gelegen aan de haven van Tarbert.

Gereden: 97 Km
Schatten: 1

Dag 7 Ayr-Kilwinning

Zondagmorgen rustig aan vandaag een ritje van 30 Km werd 54 Km maar dat later.
Het was weer grijs en nat in de morgen maar toen we vertrokken droog maar nog wel grijs.
Om 9:45 vetrokken naar Kilwinning afstand 30 Km met wind schuin mee kan alles rustig aan
Maar ook al deden we rustig aan om 12:45 zaten er al 30 Km op dus was het idee om alvast te kijken bij de ferry die we morgen nemen naar het eiland Arran.
De ferry vertrekt om 9:45 komt dan 10:45 aan in Bradick, daar fietsen we 66 Km tot de volgende ferry die ons naar Claonaig brengt en dan nog 16 Km naar Talbert naar het hotel, dus een druk dagje.
We hebben nog wel fish & chips gegeten was niet helemaal wat we dachten om de vis zat zo een dikke koek, niet wat wij gewend zijn maar goed je moet het proberen om een mening te hebben.
Omdat we vandaag niet zo veel meemaken heb ik nog wel wat in mijn hoofd wat misschien leuk voor jullie is het gaat over de Belt Galloway.
De Belt Galloway is een klein rund met een witte ring om zijn middel een band zeg maar, de schotten noemen dit een belt (een riem) dit rund komt veel voor in het district Galloway.

In Nederland kennen we ook deze tekening wij noemen het een Lakenvelder komt bij ons voor op runderen geiten en kippen.
Het rund in Nederland is alleen wat groter en slanker als het Galloway rund het Nederlandse rund lakenvelder komt veel voor rond Soest.

Gereden: 54 Km.
Schatten: 3

Dag 6 Newton Stewart - Ayr

Dag 6 Newton Stewart – Ayr

Vandaag een route met pittige klimmen tot 392 Mtr. Nu kan je oefenen wat je wil het
moet toch maar weer gebeuren.

Ik blijf erbij een Engels ontbijt help mij wel, Mar is in de morgen niet van gebakken eten.

De dag begon grijs met miezer regen en koud en geen wind, maar factor 30 kon na 11:00 uur uit de tas het zat natuurlijk onderaan want wie rekent hier op vandaag.
Het woord links gebruiken we steeds minder we zijn al aardig gewend alleen in grote steden en een rotonde is het nog uitkijken geblazen het lijkt dan wel of ze van alle kanten komen.
De route ging groten deels door het Galloway Forest Park een natuurgebied met over het algemeen bos maar ook mooie open heuvels met hoe kan het anders schapen.
De eerste klim was een langzame klim maar vergis je niet op het kleinste verzet, zelfs een stukje moeten lopen want als snelheid nog maar 5 Km is kan je beter gaan lopen dit spaart energie en de snelheid is gelijk.
Regelmatig kleine porties eten want met een volle maag werkt ook niet maar dit leer je vanzelf hoor.
Maar na een hoogte van 392 Mtr komt er ook een afdaling even een windjackje aan want boven op is het fris en dan met een snelheid van 46 Km weer naar beneden als het kan want een paar bochten waren niet goed te bekijken dan maar even in de remmen.
Mar ging nog een 0,5 Km harder als ik naar beneden volgens de tellers.
Maar na de daling komt er weer een klim steiler maar korten naar 348 Mtr daarna weer dalen en dan nog een paar kleine klimmen.
We stonden er van te kijken dat we om 16:30 al in Ayr waren hadden we niet op gerekend maar op het mooie weer ook niet.

Gereden: 78 Km.

Dag 5 Kirkcudbright-Newton Stewart

Het weer was grijs en 14 graden maar geen regen dus het fototoestel kon gewoon blijven staan op bewolkt het heeft ook zijn voordelen.
Al een paar dagen lopen wij met een vraag over eb en vloed wij zien altijd de boten op het droge liggen.
De mede gasten in de B&B beschikten over een Engelse eb en vloed app en wat bleek als wij langs het water fietsten was het steeds rond de tijd van de eb , dit is ook weer opgelost.
Dus vanmorgen weer de boten in de modder 8:00 was eb.
De gast vrouw van de B&B wilden ons op de film als wij met fiets vertrokken voor de Facebook van de B&B zal mij benieuwen of dit is gelukt ik vond haar niet zo facebookerig maar je weet nooit.
Ze blijkt toch wel wat te weten van Facebook klik hier.
Rond 9 uur vertrokken we weer van uit de B&B richting Newton Stewart, het land wordt steeds ruiger voor al langs de kust we kijken ons ogen uit wat een pracht natuur vogels bloemen struiken geweldig en heel rustig op de weg en als er een auto komt gaan ze aan de kant en steken hun hand op.
We fietsen langs de rand van het Gallowaypark op een gegeven moment haalt een pick up ons in en blokkeert de toegang weg naar een boerderij hij zegt ons gedag en vertelde dat we maar beter even bij hem konden gaan staan anders werden we vertrapt door een koppel runderen de stier was er ook bij, ik vroeg om hoeveel dieren gaat het rond de 40 zei hij nou dan wachten wij wel even.

We kregen nog wat uitleg over het ras het waren Grey Blue Galloway’s een kruising van een zwarte Galloway en een witte stier weer een stukje fok technische zaken pik ik toch weer even mee.
Daar kwamen de dames met de stier en de kalveren voorbij mooi om te zien de pickup vertrok en wij er achter aan.
Als er zo een 40 runderen lopen die worden opgejaagd door een auto dan doen ze wel even de klep open met als resultaat overal mest en niet te ontwijken, dus licht bruine banden en een geur die nog even bij ons bleef.
De wind was wel weer sterk vandaag bij flauwe afdalingen moesten we toch nog mee trappen.
Maar verder een mooie dag.