fietsen-schotland.reismee.nl

Dag 14 Gartmore-Falkirk

Dag 14 Gartmore-Falkirk

Het was weer een top dag ga er maar eens lekker voor zitten ben je op je werk dan maar in de pauze.
We begonnen in het Schotse outfit vaste lezers weten wat dit betekent maar na 45 minuten kon deze outfit weer uit en hoefde niet meer gebruikt te worden zo kan het ook.
We merken dat we de Highlands verlaten we zien grotere stukken met lagere bergen of heuvels het is maar net hoe je het noemt.
Maar dat wil niet zeggen dat de grotere heuvels verdwenen zijn want na 12 Km komt er een klim naar 160 mtr daarna zakken we naar 84 Mtr om dan een klim te maken naar 350 Mtr.
de klim had een lengte van 9 Km met een flinke tegen wind van windkracht 6 geen regen je kan niet altijd geluk hebben.
En dat op Zondagmorgen met deze ingrediënten en stromende beekjes dan weet je we zijn in Schotland het is nog leuk ook echt waar, en bij elke trap kom je dichter bij de top daar even de broodjes opgegeten en dan komt de afdaling van bijna 13 Km.
Als er op de teller 40 Km staat komen we op het Forth en Clyde Canal terecht nou ja een fietspad ernaast, dit kanaal volgen we 25 Km dit betekent een vlakke weg en als extra wind in de rug net of je in Nederland fietst.
Als er mensen zijn die Engelse detective bekijken zie je wel eens van die leuke woonbootjes van die lange smalle bootjes.

Daar was dit nou een kanaal voor en wat denk je zien we ze ook nog geweldig wat een leuke bootjes.
Maar op zeker moment komen we bij Falkirk daar is het bekende Falkirk wheel dit zijn twee armen in de uiteinde van elke arm zit een grote waterbak waar een boot in kan, onder of boven kan er een boot in varen en dan gaat het wiel draaien zo overbruggen de boten een hoogte van 24 Mtr geweldig om te zien dan nog door een tunnel van 80 mtr als de boten boven zijn moeten ze nog door 2 sluizen door en komen dan nog 9 Mtr hoger in het Union canal.

Dit Union kanaal volgen we tot de plaats Falkirk vlak voor Falkirk moeten we nog door een tunnel van 800 Mtr lengte een kant het fiets/wandelpad andere kant het kanaal.
In het begin is het pad net breed genoeg voor de fietsen en ruimte om er naast te lopen want in het begin is de verlichting slecht ook bezuinigen denk ik dan maar.
Aan het eind van de tunnel zie ik een licht onze kant op komen nou afwachten wat dat is. Het lichte komt steeds dichterbij maar is zo fel dat we niet kunnen zien wat het is als het voor ons staat zien we het is een mountainbiker gelukkig is de tunnel hier iets breder dus konden we passeren.

Net de passant gehad er komt weer een licht onze kant op maar nu horen we ook lawaai wat we niet thuis konden brengen net of er een trein over de tunnel reed, maar het waren 4 crossmotoren met passen en meten was de hobbel ook weer genomen blij dat we eruit waren altijd wat bijzonders zegt Mar.
Onderweg nog wel schatten opgepakt dat zal Rietmap deugd doen.
We waren wel laat in het hotel maar dat maakt niks uit een top dag.

Gereden: 77 Km
Schatten: 8

eveline

Wat bijzonder dat wiel Cor! Mooie foto's van gemaakt.
Fijn dat jullie ondanks het weer zo genieten, echt vakantie dus!

Fred en Marian

Cor en Marja was een apart verhaal van de Falkirk Wheel
de foto's zijn weer prachtig Tot horens